Artsen willen verbod op energiedrank

Steeds meer jongeren komen bij de dokter voor de gevolgen van energy drinks. De ingrediënten blijken zo ongezond voor een jong lijf, dat de gevolgen steeds groter worden. Daarom wordt er momenteel nagedacht over een verbod op de drankjes voor kinderen onder de 13 jaar.

Je kent dat wel. Je ruikt een soort kauwgomballengeur en wat blijkt, iemand staat aan een blikje Red Bull, Golder Power, Monster of Bullit te lurken. Energiedrankjes zijn heel populair en dat is niet zo raar, want het is lekker zoet en geeft je een energie boost.

Toch zijn de drankjes in opspraak. Huisartsen zien steeds vaker jongeren die ziek zijn geworden van energiedrank. Ze komen met hartkloppingen, maagpijn of juist hele vage klachten naar de dokter. Zo kwam een meisje zelfs met een beetje gele tint in haar huid en ogen naar de dokter. Wat bleek: ze dronk een aantal blikjes energy drink per dag. Toen ze daarmee stopte, kreeg ze haar normale kleur weer terug.

De cafeïne, taurine en grote hoeveelheid suiker in één blikje zijn verslavend en zo ongezond, dat ze een jong lichaam in de groei kunnen beschadigen. Een blikje bevat net zoveel cafeïne als een kop koffie. Dat lijkt energie te geven, maar zorgt op de lange termijn juist voor concentratieproblemen en slecht slapen. Het maakt je dus eigenlijk juist vermoeid, en dát heeft weer invloed op je schoolresultaten en stemming. Daarnaast zitten er zo’n 9 klontjes suiker in één blikje. Zo’n enorme hoeveelheid suiker maakt je dik. En taurine zit er ook in. Die stof zorgt voor de regeling van je hartslag en de opbouw van eiwitten, maar in één blikje energy drink zit vijf keer te veel dan je nodig hebt. Daardoor kan je problemen krijgen met je maag, lever en hart.

Huisartsen zeggen daarom nu dat energy drinks voor 13-jarigen (of jonger) verboden moeten worden. Daarnaast adviseren ze dat jongeren tussen de 14 en 18 jaar niet meer dan één energiedrankje per dag moeten drinken. Anders maak je je lijf er gewoon stuk mee.

Bekijk reacties Schrijf een reactie

Tips om gezonder te eten

Met groeten en fruit krijgt je lichaam allerlei stoffen die het nodig heeft om te groeien en gezond te blijven zoals vitamines A, B en C, calcium, magnesium en ijzer. Hoe zorg je dat je lichaam al die bouwstoffen binnenkrijgt?

Tip 1: begin de dag met een ontbijt

Een goed ontbijt brengt je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. Bovendien ga je dan minder snel snoepen of snacken later in de ochtend.

Tip 2: gezonder boodschappen doen

Maak met je ouders afspraken over de boodschappen. Je kunt zeggen dat je gezonder wilt eten en dat je het fijn vindt als zij geen koek of chips meer kopen.

Tip 3: experimenteer met groenten en fruit

Leer nieuwe groenten en fruit eten. Elk seizoen kun je bijvoorbeeld andere groenten en fruit kopen. Zo krijg je nog meer keus in wat je lekker of vies vindt.

Tip 4: zelf koken

Je kunt thuis voorstellen dat je een dag in de week zelf gaat koken. Zo leer je hoe je moet koken en ook hoe je gevarieerd kunt eten. Kijk voor gezonde recepten op Voedingscentrum.nl.

Tip 5: zeg 'nee' tegen snoep

Durf nee te zeggen als je snoep of snacks aangeboden krijgt. Je kunt jezelf voorbereiden door te oefenen voor de spiegel. Je kunt ook fruit of een andere gezonde snack meenemen.

Tip 6: geen frisdrank

In frisdrank en energiedrank zit erg veel suiker. Drink daarom liever water of thee.

Tip 7: maak een groente-planning

Als je voor jezelf kookt, kun je groenten plannen voor de dagen van de week. Bijvoorbeeld doperwten op maandag, sperziebonen op dinsdag, zuurkool op woensdag, broccoli op donderdag, enzovoort.

Tip 8: vlees of vis

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor vlees, kip, of vis. Bijvoorbeeld schnitzel op maandag, kip op dinsdag, gehakt op woensdag, pangasiusfilet (vis) op donderdag, enzovoort.

Tip 9: fruit

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor fruit. Bijvoorbeeld een appel en banaan op maandag, een sinaasappel en druiven op dinsdag, een peer en perzik op woensdag, enzovoort.

Tip 10: creatief met groente

'Verstop' groenten in gerechten. Doe bijvoorbeeld spinazie door de lasagne. Of maak een quiche waarin eigenlijk bijna alle groenten kunnen.

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

Naar artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, schrijf de eerste.

Laat een reactie achter