Lekkerder in je vel: kom van je luie kont!

Gezonder leven hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Helaas bestaat er alleen geen wonderpil voor. Het is vooral belangrijk om in beweging te komen. Houd je niet zo van sporten? Wees gerust: zelfs iedere dag matig bewegen helpt al.

Vroeger dachten mensen dat het vooral gezond was om langdurig te sporten. Uren op de hometrainer doorbrengen of buiten gaan hardlopen. Gelukkig is dat inzicht veranderd. Juist korte, intensieve trainingen zouden beter werken. Vier keer per week een half uurtje lopen of fietsen is al voldoende om overgewicht te voorkomen.

Wil je graag sterker worden en je figuur verbeteren, dan kan krachttraining helpen. En het mooie van krachttraining is dat je er geen ingewikkelde apparaten bij nodig hebt. Gewicht heffen kun je namelijk ook doen met je eigen lichaam als weerstand. Doe 3 keer per week de volgende oefeningen op je kamer, en je zult het verschil gaan merken:

Ter voorbereiding: trek wat gemakkelijks aan, leg een handdoek op je vloer en zet een lekker muziekje op.

Buikspieroefeningen
Lig vlak op de rug met je knieën gebogen en de armen achter je hoofd. Nu ga je een “sit-up” doen: je probeert recht omhoog te komen zonder je armen te gebruiken. Trek niet aan je hoofd, maar zorg dat je schouders van de grond komen door je buikspieren goed aan te spannen. Doe 10 sit-ups, neem pauze door je helemaal uit te rekken en herhaal 10 keer. Van deze oefening worden de buikspieren sterker.

Opdrukken
Leun op je handen en knieën en, als het goed gaat, op handen en voeten. Houd je rug recht en span je buikspieren aan, zodat de rug recht blijft. Let op dat je rug niet doorzakt. Zak door de ellebogen en druk je weer op. Probeer het aantal opdrukken op te voeren. Met deze oefening train je je borst, buik en schouders.

Kniebuigingen
Sta rechtop en kijk recht vooruit. Zet je voeten iets uit elkaar, zodat ze recht onder je schouders zitten. Beweeg je heupen naar achteren, alsof je op een stoel gaat zitten. Buig je knieën, strek tegelijkertijd je handen uit naar voren, en kom daarna weer rustig omhoog. Doe dit zo’n 10 keer, neem even pauze en herhaal 10 keer. Van deze oefening worden de bovenbenen en de bilspieren sterker.

Uitstappen
Sta rechtop met de voeten weer op schouderbreedte. Zet een stoel met leuning naast je waaraan je je kunt vasthouden. Stap afwisselend met het linker- en met het rechterbeen naar voren en zak door je knieën. Houd het voorbeen in een rechte hoek van 90 graden, de knie van je achterste been raakt bijna de vloer en je bovenlichaam blijft rechtop. Goed voor billen en bovenbenen.

Bekijk reacties Schrijf een reactie

Bewegen en sporten

Bewegen is gezond. En dat hoeft niet altijd een zware work-out op de sportschool te zijn. Juist wandelen, traplopen en fietsen zijn goede manieren om lekker (en makkelijk) te bewegen gedurende de dag.

Waarom is bewegen goed voor je?

Bewegen is niet alleen goed voor je gewicht, maar ook voor je uithoudingsvermogen, je weerstand, je conditie en de ontwikkeling van je lichaam. Je zit bovendien lekkerder in je vel door allerlei hormonen die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten.

Hoeveel beweging heb je nodig?

De Gezondheidsraad adviseert elke dag minimaal een uur matig of zwaar intensieve beweging om gezond te blijven. Bijvoorbeeld door wandelen, fietsen, skaten en sporten. Of door alledaagse dingen zoals boodschappen doen, grasmaaien en de auto wassen. Ook is het goed om drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Op de website Allesoversport.nl vind je hier meer informatie over.

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

Naar artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, schrijf de eerste.

Laat een reactie achter